سفر به عراق گهواره تمدن بشر در خاورمیانه

پایتخت عراق شهر بغداد است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شرق با ایران و از شمال با ترکیه همسایه‌ است.
عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی بین النهرین در طول تاریخ کهن این کشورند.

این دو رود از شمال کشور به جنوب آن روان هستند و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

عراق دارای تمدن و فرهنگ دیرینه و پرباری است. سومریان، اکدی‌ها و آشوری‌ها نخستین تمدن‌های باستانی عراق را چند هزار سال پیش از میلاد بنیاد نهادند.

پس از آن این منطقه بخشی از قلمرو هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، و امپراتوری روم بود. پس از سرنگونی امویان و روی کار آمدن عباسیان پایتخت خلافت اسلامی از شام به عراق (شهر بغداد) آورده شد.

بعدها این حکومت با حمله مغولان از هم پاشید. عراق در سال ۱۲۹۸ (۱۹۱۹) به سرپرستی بریتانیا درآمد و در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) استقلال یافت.

عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب، کرد، لر ،ترکمن، آشوری، کلدانی، مندایی و صابئین و غیره تشکیل می‌دهند. کردها در نواحی شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق مشهور است زندگی می‌کنند و از لحاظ فرهنگی. زبانی و طرز پوشش با عرب‌ها متفاوتند. بخش بزرگ عراق صحرا است اما مناطق مابین دو رود دجله و فرات حاصلخیز است.

عراق مرز ساحلی کوچکی با خلیج فارس دارد. در مجاورت شط العرب که نزد ایرانیان با نام اروندرود شناخته می‌شود، مرداب‌هایی قرار داشتند که بیشترشان طی دهه ۱۳۷۰ خشکانده شدند. شهر بغداد که پایتخت کشور است در مرکز کشور و در ساحل رود دجله قرار دارد. شهرهای بزرگ دیگر ، اربیل و موصل در شمال و بصره در جنوب هستند. کشور عراق را گهواره تمدن بشر دانسته اند.

مناطق گردشگری عراق شامل :
حرم امام حسین (ع)
حرم امام حسن عسگری (ع)
بافت قدیمی نجف و کربلا
دروازه ایشتار
مدرسه مستنصریه در بغداد
شط العرب
آثار باستانی سلوکیه
باغ های معلق بابل
دریاچه دوکان
ارگ اربیل
ارگ کرکوک
برج بغداد
شمشیرهای قادسیه
حرم حضرت عباس (ع)
حرم امام جواد (ع)
حرم امام علی (ع)
سرداب امام زمان(عج)-سامرا

مشخصات کلیدی کشور عراق:
پایتخت : بغداد.
شعار ملی : الله اکبر.
زبان رسمی : عربی و کردی.
نوع حکومت : جمهوری.
واحد پول : دینار (IQD)
مذهب: اسلام.
پیش شماره تماس : ۹۶۴.
دامنه اینترنتی: iq.

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google