بررسی عوامل در رشد صنعت گردشگری

بررسی عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری و هتلداری امارات

هتلداری در کشورهای مقصد گردشگری هر روز رنگ و شکل تازه ای به خود می گیرد و مطابق با خواست و سلیقه ی مسافران از شکلی به شکل دیگر در می آید.همین عامل موجب شده تا کشورهای مقصد گردشگری هر ساله مقداری از درآمد صنعت گردشگری خود را به ساخت هتل های جدید اختصاص دهند.

هتل ها مهم ترین گزینه در توسعه یافتگی گردشگری در کشورهای توریستی محسوب می شوند به همین دلیل است که مدیران این هتل ها برای جذب بیشتر مسافران با یکدیگر رقابت می کنند.رقابتی که هر روز بیشتر می شود و در عرصه ی همین رقابت است که ابتکارات و خلاقیت های جدید جای خود را به استانداردهای پیشین می دهد.این رقابت در چند سال اخیر در عرصه ی هتل سازی راه را به گونه ای پیش برده که هتلداران دنیا برای لوکس کردن و خاص کردن هتلشان به استفاده ازتکنولوژی های به روز،غذاهای جدید و تغییر در نحوه ی تبلیغات و ایجاد خدمات و امکانات جانبی در هتل هایشان روی آورده اند.آن ها حتی حاضرند تا برای تشویق شما برای اقامت در هتل هایشان چند شبی به صورت رایگان میزبانتان باشند.

در میان کشورهای همسایه  امارات  یکی از کشورهایی است که به سرعت در زمینه ی گردشگری ،ملزومات و امکانات آن پیشرفت کرده و هر روز با محصول  و کالایی جدید به استقبال گردشگران می آید.

رتبه اول صنعت گردشگری در خاورمیانه به امارات رسید

خبرگزاری میراث فرهنگی : صنعت گردشگری و سفر ایران در میان 11 مقصد گردشگری منطقه خاورمیانه در فهرست اقتصاد رقابتی سفرو گردشگری در سال 2013 ، رتبه 10 را بدست آورد.  طبق این جدول ایران درمیان تمام کشورهای منطقه از مصر نیز که در رتبه 85 جهانی است، پایین‎تر است و تنها بر کویت پیشی دارد.

دولت امارات متحده عربی طبق برنامه چشم اندازهای زیست محیطی و اقتصاد پایدار موفق شد برای اولین بار با کسب 4.78 امتیاز رتبه پیشرفته ترین صنعت سفر و توریسم درکل منطقه خاورمیانه را از آن خود کند.

بررسی عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری و هتلداری امارات:

* رشد زیرساخت ها درصنایع هوایی عامل مهمی در رشد توریسم امارات است.

تداوم توسعه زیر ساخت های توریستی به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی در امارات که رتبه چهارم را در شاخص رقابتی جهان داراست، مهم ترین نقش را در کسب این مقام ایفا کرده است. همچنین تصور می شود که این کشور جایگاه جهانی خوبی در بازاریابی مقاصد توریستی و کمپین های بازاریابی دارد که از این طریق حضور برجسته ای در نمایشگاه های بزرگ بین المللی توریسم و سفر داشته است.

* احترام گذاشتن از هر حیث به گردشگران خارجی

رییس اتحادیه هتل‌داران اصفهان گفت:  یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که برای حضور یک گردشگر به عنوان مثال در پیست اسکی چادگان گردشگر خارجی ابتدا باید به تهران سپس به هزار مشکل به اصفهان بیاید از اصفهان به چادگان برود و متاسفانه آنجا در هیچ جایی اسکانی پیدا نکند. اما دقیقا عکس این قضیه برای توریست ها در امارات صادق است و در واقع احترام به وجود و حقوق گردشگر امری است لازم برای همگان.

*کودکان عاملی جدید برای گسترش صنعت گردشگری 

مسایل اقتصادی همیشه اساسی ترین نقش در تعیین مقاصد سفر را بر عهده داشته و دارند و عمده این هزینه های برای فرزندان ما بوده و هست و آنها همیشه یکی از عوامل تعیین کننده در مقاصد گردشگری خانواده ها بوده اند . از آنجا که والدین علاقمند هستند که این گونه سفرهای خانوادگی بیشترین استفاده را برای کودکانشان داشته باشند بنابراین سعی در برنامه ریزی های بسیار دقیق با توجه به بودجه خانواده برای انتخاب مقصد گردشگری خود دارند  و بیشترین امکانات را برای دلبندانشان در نظر می گیرند.

اما ، همانطور که می دانیم مسایل اقتصادی و هزینه های سفر همیشه نقش مهمی را ایفا می کند و نقشی کلیدی را در زمینه مسافرات های خانوادگی برعهده دارد. بنابراین ، اگر کشور یا هر مجتمع گردشگری بتواند شرایطی مناسب از نظر امکانات و خدمات رفاهی در عین حال با قیمتی مناسب را ارایه دهد برنده رقابت این صنعت خواهد بود و امکان جلب نظر گردشگران را به خود دو چندان خواهد کرد.

بنابراین پایین آوردن هزینه های سفر در عین کنترل کیفیت خدمات در دستورکار تورها و شرکت های فعال در صنعت گردشگری قرار گرفت. در برخی از موارد این مراکز خدمات گردشگری سعی در تقسیط هزینه ها و دریافت وجه سفر از خانواده ها با اقساط بلند مدت کردند که این سیاست زیاد جواب گوی این موضوع نشد و از نظر روانی شاید برای بسیاری از خانواده ها قابل قبول نبود ، پس از این برخی از دولت ها و شرکت ها اقدام به تهیه کارتهای اعتباری سفر کردند که این موضوع هم مشکلات بسیاری برای اجرا داشت.

مدیران بازیابی و موسسات تحقیقاتی در زمینه صنعت گردشگری در سطح بین المللی  پس از مطالعات مختلف به این نتیجه رسیدند که کودکان بیشترین هزینه ها را در مسافرت ها ی خانوادگی به خود اختصاص می دهند بنابراین اگر امکان کاهش هزینه های این گونه سفرهای خانوادگی فراهم شود موفقیت در زمینه جذب گردشگر تضمین شده خواهد بود.  از این رو بسیاری از مدیران فعال در زمینه صنعت گردشری اقتصاد به برنامه ریزی های بلند مدت در این زمینه کردند بگونه ای که در کنار خدمات تورهای خود خدمات رایگانی از جمله نگهداری کودکان در طول مدت برگزاری تور به صورت رایگان را به خانواده پیشنهاد می دادند . به عنوان مثال کشور هلند در این زمینه پیشگام شد و حتی اقدام به ساخت هتلی مخصوص کودکان کرد ، یا اینکه تورهای گردشگری هزینه برگزاری تورهای خود را برای کودکان تا سنین مشخصی نیم بها دریافت می کردند. اما این سیاست ها هم آنچنان موفق نشد.

در همین راستا، شیخ نشین دبی برای بسط و گسترش صنعت گردشگری و همچنین توسعه جشنواره سنتی تابستانی خود در کشورش با پیشنهاد جدیدی برای بازدید کنندگان وارد میدان رقابت صنعت جذب گردشگر برای کشورش شد. «کودکان رایگان» جمله ای هست که در اکثر تبلیغات گردشگری دبی در زمان برگزاری این جشنواره تابستانی به چشم می خورد.

بنابه گزارش ها چند سالی است که کشور دبی اقدام به چنین کاری می کند که البته این پیشنهاد نیاز به هماهنگی بسیار زیادی بین عوامل مختلفی در سطح کشور داشت که این هماهنگی بین اداره گردشگری و بازاریابی دبی ، خطوط هواپیمایی امارت ، 80 هتل ، مراکز مختلف خرید ، اداره مهاجرت و تورهای محلی ایجاد شده است و به خانواده ها اجازه می دهد ، حداکثر تا 2 فرزند زیر 16 سال خود را تقریبا رایگان در زمان برگزاری این جشنواره به همراه داشته باشند. با این برنامه ریزی کشور دبی توانسته هم این جشنواره را تبلیغ کند و هم گردشگران را تشویق به مسافرت به این کشور کرده .

براساس این بسته پیشنهادی برای مسافرت در فصل برگزاری جشنواره تابستانی دبی خانواده ها می توانند برای فرزندان خود خدماتی چون، بلیت هواپیما (شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین)، ویزا، امکانات تفریحی و حمل نقل را به صورت رایگان دریافت کنند و در برخی از موارد دیگر با تخفیفات بسیار زیاد برای فرزندانشان از این سفر تابستانی لذت ببرند.

این پیشنهاد به این دلیل مطرح شده که در سال 2009 میلادی دولت دبی برای حفظ رتبه صنعت گردشگری کشورش و کسب درآمد حاصل ازآن اقدام به اجرای قانون مشابهی کرد که طبق آن تمام تخفیفات و امکانات  برای یک فرزند در نظر گرفته می شد.

ریچارد وائوگن یکی از مدیران صنعت گردشگری در دبی اعلام کرده : طرح کودکان رایگان ، طرحی بسیار موفق و سودآور بوده به طوری که حدود 20 هزار گردشگر با استفاده از این قانون وارد خاک دبی شدند که مبداء حرکت آنها از 70 کشور مختلف جهان بود.

این مدیر اعلام کرده که حتی در برخی شرایط به جز این تخفیفات برای کودکان خدمات بهتری نیز به آنها داده شده از جمله می توان به مدت سفر انها با هواپیما را اشاره کرد که در طول پرواز این کودکان از یک وعده غذا مخصوص خود برخوردار خواهند بود و یا اینکه در مونیتور مقابل صندلی خود می توانند بازیهای مهیج کامپیوتری را رایگان تجربه کنند و یا اینکه بسته های فرهنگی بسیار جالبی را دریافت کنند.

گفته این مدیر فعال در صنعت گردشگری و همچنین خدمات ارایه شده به کودکان می تواند مهر تاییدی بر اهمیت حضور آنها و تاثیرگذاری این کودکان در نحوه تصمیم گیری والدینشان برای انتخاب مقصد سفرهای تابستانی آنها باشد بنابراین بهترین روش برای رونق صنعت گردشگری شاید درهر کشور دیگر از جمله ایران نیز اجرای اینگونه سیاست ها باشد که متاسفانه در ایران به کلی فراموش شده و به تخفیفات بسیار کودکانه ای اکتفا شده.

اما از سوی دیگرر صالح محمد القزری، دیگر مدیر دولتی صنعت گردشگری در کشور دبی گفته: این کشور یکی از بهترین گزینه های گردشگری برای خانواده های دیگر کشورها و کشورهای منطقه بوده . این موضوع در حالی مطرح شده که دبی به عنوان امن ترین شهر توریستی منطقه شناخته شده و بیشترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده که بیشتر این جاذبه ها جنبه تفریحی دارند.

* چاپ مجلات با کیفیت به جای بروشورهای تبلیغاتی برای جذب گردشگر به دبی

دولت امارات متحده عربی و دست اندرکاران صنعت گردشگری این کشور برای جلب هرچه بیشتر گردشگر به کشورشان و تبلیغات جاذبه های گردشگری این کشور عربی حوزه خلیج فارس اقدام به چاپ مجله های بسیار با کیفیت تبلیغاتی در سطح بسیار گسترده جهانی کرده اند.

یکی از مدیران تورهای گردشگری این کشور در دبی می گوید: این تصمیم با توجه به تحقیقات گسترده و علاقه گردشگران گرفته شده است و بررسی ها نشان داده که این روش برای جذب گردشگران بهترین روش بوده و البته نتایج بسیار خوبی هم داشته است.

این مدیر اعلام می کند در ابتدای سال 2000 میلادی دست اندرکاران صنعت گردشگری در دبی برای تبلیغات خود اقدام به چاپ بروشورهای کوچک و در تعداد محدودی کرده بودند که اکثرا در هتل ها و یا آژانس های مسافرتی توزیع می شد این روش علاوه بر هزینه بسیار بالا راندمان بسیار پایینی نیز داشت که البته مورد استقبال مخاطبان هم نبود و اکثر به عنوان بادبزن های دستی از این بروشورها استفاده می شد بنابراین گروهی مسئول بررسی بهترین روش تبلیغاتی برای صنعت گردشگری دبی شد و نتیجه این شد که به جای چاپ بروشورها مجلات بسیار با کیفیت باید به چاپ برسد.  این مدیر اضافه می کند البته ارایه خدمات بسیار مناسب در تورها نیز در جلب گردشگران بی تاثیر نبوده است ولی ما قصد داشتیم در سطح جهان مطرح شویم.

بنابراین طبق بررسی های بسیار گسترده این گروه در سال 2008 میلادی کلیه دفاتر و آژانس های مسافرتی اقدام فراهم سازی مقدمات چاپ مجله ای تبلیغاتی برای صنعت گردشگری دبی کردند و همگی بصورت همزمان و هماهنگ در آن توانمندی های خود و کشورشان را به آگاهی عموم مردم جهان رساندند .

با توجه به این تصمیم قرار براین شد که مجله هایی بسیار با کیفیت بالا و تقریبا با 400 یا 500 صفحه از کلیه امکانات گردشگری دبی با همکاری همین دست اندرکاران تهیه شود و در سطح بسیار وسیع جهانی در قاره های اروپا، آمریکا ، اقیانوسیه و آسیا و آفریقا توزیع شود. شبکه توزیع این مجلات بقدری گسترده عمل کرده که شما می توانید در کوچکترین شهرهای این قاره ها حتی در سوپرمارکت ها این مجلات را به رایگان تهیه کنید بنابراین در یک زمان مناسب در کل جهان تبلیغ کرده ایم.

این اقدام علاوه بر صرفه جویی اقتصادی به کاستن آلاینده های محیط زیست نیز کمک بسیار بزرگی کرده است طبق این تصمیم هر سال این کاتالوگ ها در دوم یا سوم ماه مارس هر سال در سطح جهانی توزیع شده که عمدتا تبلیغ جشنواره تابستانی همان سال خواهد بود.

* تجارت ایمن بزرگترین عامل گسترش و علاقمندی برای سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد(راس الخیمه)بوده است.

طبق آمار منتشر شده توسط شرکت تجاری آکسفورد OBG در نیمه اول سال 2010 میلادی 875 مورد سرمایه گذاری جدید در قالب پروژه های جدید در منطقه آزاد تجاری راس الخیمه انجام شده یا به ثبت رسیده است.

طبق تحقیقات این شرکت آماری در منطقه تجاری راس الخیمه دلایل موفقیت و رشد سرمایه گذاری در آن مالکیت صد در صد تجار و افراد خارجی ، حمایت های کامل مالی و نبود عوارض گمرکی بوده که همین عوامل باعث شده تا سرمایه گذاری های خارجی در منطقه آزاد تجاری راس الخیمه در نیمه اول سال 2010 میلادی نسبت به همین مدت مشابه در سال 2009 حدود 75 درصد افزایش نشان دهد بنابر این گزارش این اتفاق زمانی حاصل شده که هنوز اثرات بحران های مالی در جهان مشهود و روی سرمایه گذاری های خارجی منطقه تاثیراتی مشهود داشته.

اسامه العمری ، مدیر عامل منطقه آزاد تجاری راس الخیمه تمرکز بر نیاز های تجاری منطقه و فراهم کردن نیازهای سرمایه گذاران خارجی جهت سهولت فعالیت های اقتصادی آنها را از عوامل بسیار مهم در این موفقیت دانسته .

وی می افزاید: سرمایه گذاران خارجی در واقع سرمایه های اصلی ما در منطقه هستند بنابراین اصلی ترین سیاست ما در منطقه حمایت هرچه بیشتر آنهاست و تمامی کوشش و تلاش ما این است که نیازهای مالی و زیرساخت فعالیت آنها فراهم شود .

العمری در ادامه صحبت های خود می افزاید: با توجه به حجم سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه امارات و حضور مشتریان بین المللی روی کرد ما مشتری مداری بوده و هست و تا آنجا که امکانات ما اجازه دهد از آنها حمایت خواهیم کرد و با عملکرد خود تا کنون سعی کرده ایم این احساس را در سرمایه گذاران خارجی زنده نگهداریم که در هر حال آماده حمایت از آنها و سرمایه آنها خواهیم بود و آینده مالی آنها را تضمین خواهیم کرد.

این در حالی است که مدیر منطقه آزاد تجاری راس الخیمه می گوید: در همه حال این مجموعه مشغول به کنترل نیازهای منطقه و شناخت نقاط ضعف و قوت آن است و اجازه نخواهیم داد سرمایه گذاری های موازی و بی مورد در منطقه صورت گیرد تا محیط کسب و کاری کاملا سالم و قابل اعتماد را برای سرمایه گذاران خارجی که در واقع مالکین اصلی این منطقه خواهند بود فراهم شود.

* ابتکار و خلاقیت

با توجه به مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی و توصیه های دینی مسلمانان مبنی بر اطعام روزه داران طی این ماه مبارک، اداره کنندگان فرودگاه بین المللی ابوظبی دست به ابتکاری بسیار جالب جهت تبلیغ دین مبین اسلام و انجام فرضیه های دینی خود زده اند.

مدیران فرودگاه بین المللی ابوظبی به عنوانی یکی از شلوغ ترین و مهمترین فرودگاههای بین المللی منطقه خلیج فارس با برپایی 3 چادر بسیار بزرگ و مجلل مقابل درب خروجی فرودگاه هنگام غروب آفتاب و مراسم افطار از کلیه مسافران ورودی به این فرودگاه پذیرایی می کردند. این چادرها با حمایت مالی تعدادی از هتل های درجه یک و دو این منطقه برپا شده بود و طبق برنامه تدوین شده نه فقط مسلمانان بلکه کلیه افرادی که در ساعات نزدیک افطار از فرودگاه خارج می شدند شامل این برنامه و اطعام می شدند.

مدیران فرودگاه جهت تبلیغ دین مبین اسلام برای غیر مسلمین و علاقمندان که عمدتا از کشورهای غربی وارد کشور می شدند و اطلاعاتی دقیق از مراسم و برنامه های ماه مبارک رمضان نداشتند ، موارد ویژه ای را در نظر گرفته بودند . این برنامه اینگونه بود که بسته هایی به دو رنگ متفاوت تهیه شده بود که یک رنگ مخصوص مسلمین و صرفا حاوی مقداری خوراکی و نوشیدنی برای افطار آنها بود و رنگ دیگر مخصوص غیر مسلمانان بود این بسته ها علاوه بر خوراکی و نوشیدنی حاوی کتابچه ای بسیار زیبا و نفیس درباره دین اسلام و اعتقادات مسلمین بخصوص در ماه مبارک رمضان بود .

برگزار کنندگان این مراسم اینگونه برنامه ریزی کرده بودند که وقتی ماشین ها یا تاکسی های فرودگاه قصد خروج از محوطه را داشتند به تناسب تعداد و اعتقادات مذهبی آنها از این بسته ها دریافت می کردند.

اما در مورد مواد غذایی داخل این بسته مدیر فرودگاه ابوظبی اینگونه سخن گفت: سرآشپزخانه های هتل هایی که اسپانسر اقتصادی این برنامه مذهبی بودند هر روز اقدام به تهیه این بسته ها می کردند البته لازم به یادآوری است که هر هتل به طور جداگانه خود نسبت به بسته بندی این بسته ها اقدام می کرد بنابراین هر کدام از این بسته ها با توجه به محل تولیدشان شامل آرم هتل و نشانی آن بوده بنابراین هنگام تحویل هر بسته به مسافران هم تبلیغی برای هتل می شد و هم نسبت به انجام فرضیه اسلامی اقدام کرده بودند.

* امنیت گردشگران در طول شبانه روز مخصوصا نیمه شب ها

* رونق صنعت کشتیرانی و دریا نوردی

با همکاری یک شرکت ایتالیایی حمل و نقل دریایی از خلیج فارس به اروپا میسر شد.

این قرارداد درواقع راهی را برای صنعت گردشگری امارات باز کرده که به زودی ردپای کشتی های تفریحی اماراتی را در جدول برگزاری تورهای بین المللی جهان خواهیم دید وی می افزاید: کشور امارات با استفاده از پیشینه دریانوردی سنتی خود به زودی می تواند به نقطه قابل قبولی در این صنعت برسد ، البته با توجه به سرمایه گذاری های بسیار مناسب و کافی دست اندرکاران این صنعت در امارات شاید به زودی شاهد انفجار این صنعت یعنی صنعت گردشگری دریایی در منطقه خلیج فارس و امارات باشیم.

* هتل سازی نیز در این کشور مانند هر بخش دیگری از صنعت گردشگری به شدت مورد توجه قرار گرفته و در این بین ،دبی را به محلی برای هر شخص با هر خواست و سلیقه ای  تبدیل کرده است.

مسئولان و برنامه ریزان گردشگری در دبی اعلام کرده اند که هدف صنعت هتلداری این شهر،ایجاد مراکز خرید متعدد و چشمگیر است تا به نیاز گردشگران در همان محل اقامتشان پاسخ داده شود.آنها تاکید کرده اند،ایجاد مراکز بزرگ و لوکس خرید در هتل ها به نگرانی مسافران و گردشگران درباره ی گرمای هوا و راه رفتن در بازارهای دبی پایان می دهد و حتی ممکن است مدت ماندگاری آن ها را نیز افزایش دهد.

* حفظ بناهای طبیعی اندک امارات و بازسازی و بهسازی بناهای قدیمی

مسئولان و برنامه ریزان گردشگری در دبی علاوه بر پیگیری و جذب سرمایه گذاران برای ساخت هتل های بیشتر در این شهر،هتل های قدیمی خود را از یاد نبرده اند و تلاش دارند تا سرمایه گذاران این هتل ها را به نوسازی و بهسازی بنای قدیمی و استفاده از تکنولوژی ها و مواد و مصالح مقاوم تشویق کنند تا نه تنها مقاومت بنای هتل شان را تضمین کنند بلکه از رویکرد جدید حفظ و نگهداری محیط زیست هم تبعیت کنند.

* اشتراک گذاری فعالیت ها و تجارب هتلداران از طریق جلسات و نشست های آنلاین و بهره گیری از فاکتور تشویق به عنوان گزینه ای موفق برای ارتباط گیری هتل داران و سرمایه گذاران موفق و کارکنان نمونه در عرصه ی صنعت هتلداری با یکدیگر و تبادل اطلاعات درباره ی روش های درست و کارآمد هتلداری.

این تفکر برگرفته از فرمول مشخصی درباره ی ایجاد عرصه ی برابر برای رقابت است که همه ی سرمایه گذاران و مدیران هتلداری را وا می دارد تا علاوه بر سود خود به سود سایر هتلداران و بهره گیری از تجربه های آن ها نیز فکر کنند.

* وجود شرکت های مشاوره ای در صنعت هتلداری و هتل سازی امارات یکی دیگر از دلایل موفقیت این کشور در صنعت گردشگری است.

کارشناسان و متخصصان گردشگری معتقدند وجود شرکت های مشاوره ای در صنعت هتلداری و هتل سازی امارات یکی از مهمترین دلایل موفقیت این کشور در صنعت گردشگری است.

شرکت هتلداری دبی یکی از بزرگ ترین و توانمندد ترین شرکت های مشاوره ای در دبی است که حالا دفاتر زیادی هم در اروپا و هم در آسیا از جمله در کشورهایی مانند هلند،ترکیه ،فیلیپین،سنگاپور،چین و استرالیا دارد.این شرکت که کار اصلی خود را از سال 2002 آغاز کرده است خدمات مشاوره ای خود را به هتل های پنج ستاره ارائه می دهد که این خدمات را می توان شامل مشاوره در امور هتلداری،آموزش های هتلداری و امور رستوران ها،خطوط هوایی و پشتیبانی از شرکت های کوچک تر دانست.این شرکت علاوه بر ارائه ی خدمات مشاوره ای به مدیران و مسئولان رده بالا ،کسانی را که علاقه مند به کار هتل هستند از سرآشپز گرفته تا دربان های هتل را از سراسر دنیا تربیت می کند و بسیاری از آن ها را برای اشتغال به هتل های پنج ستاره می فرستد.

برنامه ریزان گردشگری دبی با استناد به آمار اشتغال 3 هزار نفر در هتل ها از زمان تاسیس شرکت هتلداری دبی تا کنون اثبات می کنند که وجود این شرکت ها برای بهبود و هدفمند کردن روش های هتلداری،ایده و ابتکار بسیار مناسبی است چرا که این شرکت ها هم به سرمایه گذاری بهینه و سودآور سرمایه گذاران کمک می کنند و هم مدل توسعه ی گردشگری را سیستماتیک و هدفمند پیش می برند.

منابع:  خبرگزاری میراث/تراول تایمز/تراول ترید/تراول نیوز

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google