باریستا کیست؟

لغت باریستا (barista) از زبان ایتالیایی آمده در حالت مفرد جنس آن خنثی است ولی در حالت جمع (baristi) برای مردان و (bariste) برای زنان استفاده می‌شود، به معنی‌ مرد یا زن متصدی باراست باریستا اصولاً پشت یک میز کار می‌کند و هر دو نوع نوشیدنی‌ سرد و گرم را تهیه می‌کند یعنی‌ این لغت در ایتالیا به طور خاص به کسانی که فقط قهوه درست می‌کنند اطلاق نمی‌شود اما در آمریکا باریستا فقط برای کسانی است که تخصصشان تهیه قهوه است.اصطلاح باریستا در انگلیسی به کسی اشاره دارد که در زمینه‌های تهیه نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو حرفه‌ای است و این حرفه‌ای بودن شامل تخصص در تهیه انواع قهوه و اطلاعات جامع در زمینه قهوه، آسیاب کردن قهوه، کیفیت شناسی، شناخت انواع و گونه‌های قهوه، بو دادن قهوه و درجه‌های آن، تجهیزات و نگهداری و تعمیر آنها و انجام هنر شیر و قهوه (latte art) و غیره می‌شود.

تقریبا از سال ۱۹۹۰ عنوان باریستا در زبان انگلیسی به کسی‌ اطلاق می‌شود که به صورت حرفه‌ای‌ نوشیدنی‌‌های بر پایه اسپرسو تهیه می‌کند. قبل از آن‌ به این افراد (espresso puller) می‌گفتند، این تغییر اصطلاح احتمالا بعد از سالهای ۱۹۸۰ آمد که کم‌کم ماشین‌های اسپرسو درست شدند و دیگر احتیاجی به فشار دادن دسته بزرگ دستگاه‌های قدیمی‌ برای تهیه اسپرسو نبود.

جالب است که بدانیم امروزه تقریبا در همه جای دنیا مردم از کلمه باریستا به معنی شخص حرفه‌ای در زمینه نوشیدنی‌های قهوه استفاده می‌کنند .

باریستا یعنی‌ متصدی بار که تخصص و هنرش ساخت اسپرسو و نوشیدنی‌های مبتنی‌ بر اسپرسو است. به‌طور کلی‌ باریستا کسی‌ است که با دستگاه اسپرسو صنعتی کار می‌کند، نقش آنها آماده‌سازی و گرفتن شات اسپرسو است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، درجه‌بندی آن‌ از کار با دستگاه‌های کاملا اتوماتیک که فقط باید در آنها دانه قهوه ریخت و یک دگمه را فشرد تا روش کاملا دستی‌ را شامل می‌شود. اصولاً گرفتن یک شات ۳ مرحله اصلی‌ دارد، آسیاب کردن قهوه، تعیین دوز قهوه (یعنی‌ مقدار قهوه مورد استفاده برای یک شات) و فشرده کردن قهوه که به تمپینگ معروف است ( پرس کردن قهوه در سبد دستگاه اسپرسو) و با هدف به دست آوردن قهوه خاص مورد نظر.

با توجه به قوانین کار در کشورهای مختلف درآمد باریستا‌ها نیز متفاوت است.مثلا در آمریکا حداقل درآمد یک باریستا ساعتی 7.2 دلار و حداکثر ساعتی 9.04 دلار است که البته در بعضی ایلات آمریکا این درآمد به ساعتی 11.07 دلار نیز رسیده است.در انگلیس نیز باریستا درآمدی در حدود 7 تا 8 پوند دارد.

وقتی‌ از دور نگاه می‌کنیم شاید فکر کنیم که باریستا بودن آسان است، اما اینطور نیست. باریستا بودن به مهارت احتیاج دارد و مهارت به آموزش و تمرین زیاد، علاوه بر این باریستا‌ی خوب باید چند ویژگی‌ داشته باشد که در زیر به چند تا از آنها اشاره می‌کنیم.سرعت عمل و چابکی‌، زمانی‌ که کافه شلوغ باشد بریستا باید سریع عمل کند برای این که مشتریان را منتظر نگذارد باید فرز باشد. باید بتواند از ابتکار خود استفاده کند، ممکن است در کار مشکلاتی پیش آید، مثلا آب قطع شود و یا برق برود در این شرایط باریستا باید روی پای خود بایستد و ابتکار بخرج دهد.یک باریستای خوب باید خلاقیت داشته باشد، همیشه چیز‌های جدید را امتحان کند و سعی‌ در درست کردن نوشیدنی‌های جدید داشته باشد.درک بالا از حس و طعم بسیار مهم است، او باید بتواند کیفیت قهوه را از جهات مختلف نظیر، جرم، اسیدیدتی، کیفیت کرما، بافت شیر و . . . ارزیابی کند.نکته دیگر کار کردن در فشار و شرایط سخت است که به معنی‌ قوی‌بودن باریستاست.توجه به جزئیات نیز می‌تواند تعیین کننده باشد، توجه به نکات و ریزه‌کاری‌ها می‌تواند فنجان شما را کاملا خاص و حرفه‌ای کند.باریستا باید همیشه تمایل به یاد گرفتن چیزهای جدید داشته باشد، در آخر یکی‌ از مهمترین نکات اشتیاق است، او باید مشتاق باشد، اگر شما عاشق قهوه نیستید، از تعامل با مردم لذت نمی‌برید و از شستن و تمیزکاری خوشتان نمی‌آید نباید سمت این حرفه بیایید.

 

خصوصیات رفتاری که یک باریستا باید داشته باشد:

باریستا بنیان کافه است. مسئولیت او ارج نهادن به مشتری است و این کار را با ارائه عالی‌‌ترین خدمات انجام می‌دهد و همیشه باید با برخورد مثبت با مشتریان از بازگشت مجدد آنها به کافه اطمینان حاصل کند.

این خصوصیات را می‌توان به ۵ دسته اصلی‌ تقسیم کرد:

  1. خدمات مشتری.
  2. کیفیت نوشیدنی‌ها.
  3. کار گروهی.
  4. بر عهده گرفتن فرایند کار و افزایش کیفیت.
  5. مسئولیت شخصی‌.

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google