شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد (که شهر زیرزمینی اویی نیز نامیده می شود) به طور کامل از سنگ جامد تشکیل شده و نمونه بسیار پیشرفته ای از معماری باستانی است که قدمت آن به بیش از 15 قرن پیش می رسد. این شهر افسانه ای واقع در حدود 10 کیلومتری شهر کاشان است، همچنان برای بازدیدکنندگان بی نظیر و خیره کننده است. این شهر هوشمندانه بعنوان پناهگاه برای ایرانیان محلی در طول حملات و تجاوزات خارجی طراحی شده است. باستان شناسان قدمت این شهر زیرزمینی را از دوران عصر ساسانی (224 تا 651 میلادی) تعیین کرده اند. همراه باشید با همگردی برای یادگیری و کشف بیشتر در مورد شهر زیرزمینی اویی، این مقصد جذاب!

بقایایی از سلسله ساسانی
این معماری شگفت انگیز به سفارش یک پادشاه از سلسله ساسانی آغاز می شود. در هنگام عبور از این منطقه، پادشاه از آب چاه نوشید و از کیفیت و سبکی آب شگفت زده شد. سپس دستور داد تا یک شهر در اطراف آن ساخته شود؛ در ابتدا آنوش آباد (شهر آب گوارا و خنک) نامیده شد. این شهر زیرزمینی از مجموعه ای از کانال های بسیار پیچیده تشکیل شده که هر کدام از طریق چاه های عمودی به یکدیگر متصل می شوند. در اصل، نقاط ورودی متعدد در کل شهر داشت؛ که در داخل خانه های خاص و مناطق عمومی واقع شده است. اگر چه اکنون یک راه پله برای ورود راحت تر گردشگران ایجاد شده است، در گذشته تنها امکان ورود یک نفر در یک زمان وجود داشت. این ورودی تنگ و فشرده برای جلوگیری از حمله مهاجمان از حمله به پناهگاه و حمل سلاح بود. کانال های با عمق 170 تا 180 سانتی متر بین 4 تا 18 متر در قسمت های مختلف این سه طبقه وجود دارد. در امتداد راهرو ها، اتاق های گوناگون و گودال هایی برای نشستن/خوابیدن مردم ایجاد شده است. افسانه ای وجود دارد که هر زمان که تهاجم رخ میداد، شهر کاشان ناپدید می گشت.

شهر زیرزمینی اویی
با توجه به طراحی فوق العاده هوشمندانه، این مخفیگاه زیرزمینی شگفت انگیز می تواند تعداد زیادی از خانواده ها را در یک زمان در خود جای دهد. افراد به راحتی میتوانند حتی بدون برگشتن به سطح زمین برای مدت طولانی، زنده بمانند، اگر غذای کافی همراه داشته باشند. یکی از ویژگی های این جاذبه که آن را متمایز میکند، سیستم تهویه پیشرفته آن است. این سیستم تهویه طوری ساخته شده که بسیاری از مردم حتی در 18 متر پایین تر از سطح زمین میتوانند بدون مشکل هوای تازه تنفس کنند. مسیرهای انحصاری آن امکانی را فراهم آورده تا پناهندگان بتوانند در کمین مهاجمان در گوشه ها پناه گیرند. علاوه بر این مکانیزم های دفاعی، لازم به ذکر است که این گذرگاه ها حاوی تله هایی نیز هستند! سنگ های متحرک و درب های پنهان بر روی زمین پناهگاهی در تاریکی محسوب میشوند. یکی از آخرین مکانیزم های معروف دفاعی این شهر، یک کد کلامی بود. هر زمان که کسی قصد عبور از گذرگاه را داشت، باید Oeei (تلفظ میشود ooh-we) را به عنوان کد تاییده اعلام میکرد تا مشخص شود از افراد محلی است. نگفتن این کد تاییده خطر مرگ را برای شخص دربر داشت، زیرا به نظر می رسید که یک مهاجم باشد! به ایرانیان و به ویژه اهالی کاشان، توصیه می کنیم که بازدید از این مکان جذاب را از دست ندهید! تا زمانی که به چیزی فوبیا و ترس ندارید، همگردی این مکان دیدنی را بعنوان یکی از مکان هایی که حتما باید از آن دیدن کنید، به شما پیشنهاد میدهد. شما میتوانید با رفتن به این مکان تاریخی، به روزهایی سفر کنید که در طول سالیان بسیار دور، محل هجوم دشمنان و خون ریزی ها بوده است. همچنین در این مکان، میتوانید به اعماق چاه ها سفر کنید و در کنار معشوقتان در آنجا پنهان شوید. چنین مکان شگفت انگیزی میتواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

شهر/ شهرستان: نوش آباد/ کاشان
آدرس: میدان شهدا، خیابان امام خمینی، خیابان مالیان، شهر زیرزمینی نوش آباد جاده نوش آباد
روز های کاری: هر روز
ساعات کاری: 9 صبح- 7 عصر
هزینه بازدید: 200000 ریال 20000 تومان

منبع: همگردی

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google