رژیم اتکینز و آنچه در مورد مزایا و معایب آن باید بدانید

رژیم اتکینز از معروف ترین رژیم های کم کربوهیدرات است. پایه های رژیم اتکینز در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۷ هجری شمسی) توسط دکتر رابرت اتکینز (Robert Atkins) بنیان نهاده شد. این رژیم غذایی در طول سالیان دراز دستخوش تغییرات زیادی شده است. یک رژیم سخت گیرانه فاکتورهای منحصر به فرد و البته دشواری دارد که باید مدنظر داشته باشید. مزیت های این برنامه ممکن است برای بسیاری افراد جالب توجه باشد. همچنین چالش هایی نیز برای عده ای دیگر در این مسیر درخور تأمل خواهد بود. اگر برای کاهش وزن، این رژیم غذایی را مدنظر دارید، برای اطلاع از مزایا و معایت آن با بامیلو بلاگ همراه باشید.

مزیت های رژیم اتکینز

این رژیم غذایی مناسب افرادی است که یک برنامه ی قاعده مند را جستجو کرده و می توانند خود را در یک چهارچوب معین قرار دهند. برخی از مهم ترین مزیت های این رژیم غذایی به شرح زیر است:
برنامه غذایی دلچسب:
بسیاری افراد دلیل علاقه ی خود به این رژیم غذایی را در خوراکی های متنوع آن می بینند. برای مثال در رژیم غذایی اتکینز استیک و همبرگر سر جای خود باقی می مانند.
شناسایی کربوهیدرات های سالم:
رژیم غذایی اتکینز کربوهیدرات های تصفیه شده که در محصولات پخته شده ای نظیر نان سفید و کیک وجود دارد را حذف می کند. این در حالی است که کربوهیدرات های سالم در برنامه ی شما خواهد گنجید. این طبقه بندی ها در مراحل ثانویه (و نه ابتدایی) لحاظ می شوند؛ جایی که شما تفاوت بین انواع کربوهیدرات را فرا گرفته باشید.
شمارش کالری ممنوع:
اگر از شمارش میزان کالری وعده های خود متنفرید، رژیم غذایی اتکینز باب میل شما خواهد بود. در این رژیم به جای شمارش میزان کالری، میزان کربوهیدرات ها در دستور کار قرار می گیرد. به تعبیری در طول دوره ی آشنایی با این رژیم، سطح ورودی ایده آل کربوهیدرات خود را فرا خواهید گرفت.
کاهش وزن قابل توجه:
بسیاری در طول این رژیم غذایی وزن قابل ملاحظه ای از دست می دهند. برخی نزدیک به ۳۵ کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده اند. در اولین مرحله ی رژیم غذایی اتکینز که «تلقین» نامیده می شود؛ کاهش وزن، شیب بسیار تندی دارد. همین امر سبب اعتماد به نفس برای مراحل بعدی و ادامه ی رژیم خواهد بود.
ارتقای سطح سلامتی:
در این برنامه مواد غذایی چرب نسبت به سایر رژیم های غذایی بیشتر است. با این وجود بسیاری شاهد کاهش میزان کلسترول پس از قرار گرفتن در این مسیر بوده اند. در این برنامه قرار است شما قند و نشاسته ورودی خود را کاهش دهید که همین عامل سبب کاهش وزن و ارتقای سطح سلامتی شما خواهد بود.

معایب رژیم اتکینز

همان طور که بحث شد برخی افراد از جنبه های مثبت و دلچسب این برنامه می گویند. اما افرادی نیز هستند که آن روی سکه را می بینند و از برنامه غذایی سخت گیرانه این رژیم غذایی گله می کنند. در صورتی که در این مسیر قدم بگذارید ممکن است موارد زیر با مزاجتان سازگار نباشد:
کاهش سطح انرژی:
در این رژیم غذایی میزان کربوهیدرات ورودی شما انرژی فراوانی برایتان در بر نخواهد داشت. در حقیقت اوایل کار ممکن است با ضعف و خستگی زیادی روبرو شوید.
کاهش میوه و دانه ها:
اگر شما عاشق میوه باشید بدون شک با این برنامه به مشکل خواهید خورد. البته امکان افزودن دانه ها و میوه به رژیم غذایی شما وجود دارد. اما در مراحل ابتدایی با محدودیت هایی روبرو خواهید شد.
دشوار برای بسیاری :
کاهش میزان کربوهیدرات ورودی در طول رژیم غذایی ممکن است برای همه کار ساده ای نباشد. در حقیقت شما باید در همان ابتدای امر تغییرات بیشماری در سبک خوراک خود اعمال کنید. چنین برنامه ی غذایی احتمالاً با هر سلیقه ای سازگاری ندارد.
خداحافظی با غذاهای رایج:
غذاهای کم کربوهیدرات به معنی جدایی از غذاهایی است که ما بیشتر اوقات مصرف می کنیم. به عنوان مثال کافی است مواد غذایی نظیر چیپس، نان و پاستا را در نظر بگیرید. در عوض محدود کردن این مواد غذایی شما را در مسیر سبک زندگی سالم قرار می دهد.
عطش پرخوری:
رژیم های غذایی که سخت گیری های زیادی به دنبال دارند شما را با مشکلاتی هم روبرو خواهند کرد. در طول این دوره ها ممکن است به دلیل فشار بیش از حد، رژیم خود را شکسته و به پرخوری روی بیاورید.
مشکلات پزشکی:
برخی افراد مشکلاتی نظیر یبوست، بوی بد دهان و کم آبی بدن را گزارش کرده اند. این موارد نتیجه ی تغییرات زیاد در برنامه ی غذایی است. اما به راحتی قابل کنترل است. برای اطلاعات بیشتر به بخش «اختلال گوارشی؟» مطلب «» مراجعه کنید.
شمارش میزان کربوهیدرات:
شما در این برنامه قرار نیست میزان کالری خود را بشمارید. در رژیم غذایی اتکینز باید میزان کربوهیدرات ها را محاسبه کنید. این امر ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد. اما بدون شک از شمارش کالری ها آسان تر است.

رژیم اتکینز برای بسیاری جوابگو خواهد بود. اما گزینه ی مناسبی برای همه ی افراد نیست. با توجه به مزایا و معایب نامبرده می توانید در مورد قدم نهادن در این مسیر دید بهتری داشته باشید.

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google