اطلاعات کامل درمورد هتل‌ها

شاید این پرسش برای شما بارها پیش آمده باشد که اصطلاحاتی که آژانس های مسافرتی درباره هتل ها به کار می برند به چه معنایی میباشند؟ تفاوت FB با All در چیست؟ تفاوت تخت Twin با King در چیست؟ Resort به چه معنی میباشد؟ سعی کردیم در این پست به تمامی ابهامات شما پاسخ بدهیم تا با اطلاعات کامل تری نسبت به انتخاب هتل خود اقدام نمایید. با ما همراه باشید : متل Motel: متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعریف متل می توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند . یکی از مشخصه های اصلی متل ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی می نمایند.

هتل پانسیون Hotel Pension: درشهرواقع شده و تعدادی اتاق ، سالن غذاخوری ـ به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تأمین نماید ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون درآن پیش بینی وآماده شده است. پانسیون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد . بر همین اساس معمولاً سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظرگرفته می شود . درپانسیون ها مقرارت خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معیّنی برای صرف صبحانه ، نهار و شام سرمیزحاضرشوند وتا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

ریزورت هتل Resort Hotel: به هتل هایی اطلاق می شود که معمولاً نزدیک چشمه های مواد معدنی و یا ساحل قرار دارند. (هتل های مخصوص استراحت )

هتل آپارتمان Apartment Hotel: هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذیرایى شود. حال اگر امکان پذیرایى در هتل کاهش یابد ، هتل آپارتمان شکل می گیرد . در هتل آپارتمان ها وسایل آشپزى وجود دارد و نیازى به رستوران احساس نمى شود . اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می تواند با هتل تسویه حساب نموده و آنجا را ترک نماید . بر خلافهتل ها که دارای شرایط سختی هستند هتل آپارتمانها دارای انعطاف پذیری بالائی بوده و انواع بسیار متفاوتی دارند . معمولاً شبیه هتل ها ساخته می شوندو دارای تعداد زیادی آپارتمان می باشند . دوره اقامت در آنها بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیر است .معمولاً قیمت آنها از هتل های هم ردیف پایین تر است مسافرینی که در آن اقامت می گزینند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتاً از محل اصلی زندگی آنها به دور است . بنابراین هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نیز فراهم باشد.

انواع هتلها بر حسب ستاره

هتل های 2 ستاره : تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد: خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها ، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا ، خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب ، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر ، سرویس حمام خوب و زیبا ، قفسه های کافی ، امکانات تفریحی ، حوله و صابون با کیفیت بالا ، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس .

هتل های 3 ستاره : در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود ، این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد : نظافت و خانه داری و نگهداری عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب ، فضای پذیرش فعال 24 ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار، مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون وحوله با کیفیت عالی است ، دارای سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها ، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن ، خدمات بیدار کردن ، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا ، گلف و . . . ارایه خدمات ویژشه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک اتومبیل توسط مستخدم .

هتل های 4 ستاره : این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان می باشد ، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب می باشند این نوع هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد : خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ، اتاق و فضای سبز ، طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب ، فضاهای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش و گل تازه ، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزوراسیون بسیار سریع و کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان ، مدیریت متخصص ، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاقها ، وجود اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیستم خشک کن دست ، در اختیار قرار دادن لباسهای راحت به میهمانان ، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و …

هتل های 5 ستاره: این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود .

ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد ، نگه داری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از 100 اتاق ، هال ورودی ، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته ، پرسنل آموزش دیده و متعهد ، تزئین اتاقها با استفاده از اشیاء عتیقه ، دارای 3 تلفن ( کنار تخت ، روی میز و داخل حمام ) ، تمیز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز ، سرویس حمام زیبا و مدرن ، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاقها با انواع نوشیدنی .

کارکنان در هتل 5 ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیارعالی سرویس می دهند . دارای مدیر حرفه ای و متخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داری بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره می باشند . نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که «هتل ها را از یک تا 55 ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیر ها، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از یک تا 3 ستاره طبقه بندی می نمایند . به تعبیرى دیگر هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 55 ستاره برابرى مى کند و این دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کیفیت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترین هستند.»

انواع هتل:

هتل تجارتى Commercial Hotel

هتل حومه شهر Sub-urban Hotel

هتل شهرى Urban Hotel

هتل با فضاى بازمیانى Atrium Hotel

هتل بزرگ Meca Hotel

هتل گرد همایى Convention Hotel

هتل فرودگاه Air port Hotel

هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel

هتل بازیهاى شبانه Night Clup Hotel

هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel

هتل تمام سوئیت Suite Hotel

هتل باسوئیت هاى یک طبقه هاى پراکنده BungalowSuite Hotel

متل بین راهى Motel متل متوسط میان راه Motor inn

هتل ارزان قیمت Budget inn

هتل تفریحى Resort Hotel

هتل آپارتمان Apartment Hotel

هتل مالکیت زمانى مشترک Time Sharing Hotel

هتل مالکیت مشترک Condominium Hotel

پانسیون Boarding House

مهمانسرا Guest House مسافر خانه، استراحتگاه Hostel خوابگاه Dormitory

هتل کازینو Hotel Cazino

انواع اتاق های موجود در هتلها

سوئیت اداری Office Suite سوئیت کنفرانس

Conference Suite سوئیت کوچک Mini Suite

سوئیت معمولی Junior Suite

سوئیت دو لوکس Deluxe Suite

سوئیت دوبلکس Doublex Suite

سوئیت مسافرین مهم Vip Suite

سوئت مجلل Imperial Suite

سوئت محصور Pent house Suite

سوئت ماه عسل Fiesta Suite

سوئیت ماه عسل (برای اقامت ) Dolcevita Suite

سوئیت یک نفره Single Suite

کابانا Cabana

استودیو Studio

آپارتمان Apartement

بنگلو Bungalow

اتاق های دور Remote Function

اتاق های تو در تو Connected Room

اتاق با بالکن Balcony Room

اتاق با استخر خصوصی Room With Private Pool

اتاق ضیافت Banquet Room

اتاق خانواده Family Room

واحد های فامیلی Family Units

اتاق معمولی با حمام Room With Bath

اتاق با چشم انداز جنگل Woods View Room

اتاق معمولی بدون حمام Room Without Bath

اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی Parlor

انواع اتاق

اتاق یک نفره : اتاق یک نفره که سینگل نامیده می شود . دارای یک تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

اتاق دو نفره : اتاق دو نفره که دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره که تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

سوئیت Suite: به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود .

آپارتمان Apartment :عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق ( دبل ) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد. استودیو Studio : به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوری ساخته شده اند که می توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه کوچکی نیز داشته باشد . کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود ، بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

کابانا Cabana :اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .

فیستا سوئیت Fiesta Suite : این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد . اتاقهای دیگری هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمایل مسافران دراختیار آنان گذاشته می شود که عناوین آنها در جدول “انواع اتاق ” آورده شده است .

انواع تخت در هتل

تخت سالن پذیرایى- کاناپه قابل تبدیل به تخت Bed- parlor کاناپه تبدیل به تخت Bed-Studio=Convertible Sofa کاناپه تبدیل به تختخواب Convertible Couch مبل تختخوابشو Sleeping Couch تخت دیوارى Folding-up bed تخت تاشو Roll-A-Way-Bed یک تخت یکنفره Single دو تخت جداى تکنفره Twin یک تخت دونفره Double یک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double تخت دونفره بزرگ Queen Size تخت بزرگ King Size تخت دوبل دوبله Double- Double Bed تخت با تشک آبى Water Bed تخت دو طبقه Bunk Beds انواع تخت های موجود در اتاق های هتل در جدول “انواع تخت ” آورده شده است لیکن در اینجا لازم است مسافرین با تخت اضافه و تخت بچه بیشتر آشنا گردند . اکسترا بد Extra Bedd ـ تختخواب تاشو چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزیر خواهد بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو مى باشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل شود این است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از این فرم نسخه اى نیز به کشیر (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود . تختخواب بچه مسافرینى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نیاز به تختخواب بچه دارند، زیرا تختخوابهاى مسافرین براى بچه مناسب نیست و احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمین بیافتد . این نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد به اتاق ، اضافه مى شود و وجه اضافى نیز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه ،رو تشکى مشمع نیز دارد که مانع از رسیدن رطوبت از بچه به تشک مى شود. انواع سرویس در هتل ها O.R) Only Roomm): یعنی اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی.

B.B) Bed & Breakfast): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس H.Bدر دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد.

F.B) Full Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها این سرویس بصورت سرویس Full board pluss یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار ، یک وعده شام و نوشیدنی ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه می گردد . ALL ) َAll Inclusivee): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام و نوشیدنی های رایگان . این سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی ، بودروم ، مارماریس ، آنتالیا و . . . ارائه می گردد و بسته به نوع نوشیدنی ارائه شده مثلاً تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعاتی از شبانه روز ارائه می گردد دارای واژه های متفاوتی است نظیر Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضی از هتل هائی که چنین سرویسی ارائه می گردد استفاده رایگان از ورزشهای آبی از قبیل جت اسکی ، اسکی روی آب ، غواصی ، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت جزئی از سرویس می باشد . اصطلاحات مربوط به سن مسافر بزرگسال Adult : به افراد بیش از 12 سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود . اطفال 2-6 سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود . اطفال 6-12 سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری CHD6-122 نشان داده می شود .

نوزاد Infant: به کودکان زیر دوسال اطلاق می گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INFF نشان داده می شود.

انتخاب هتل مناسب

حتما آیا باید هتل گرفت؟

یکی از رایج‌ترین انواع اقامت در سفرها ، اقامت در ویلا، آپارتمان، یا هتل است. با کمی تحقیق و وسواس می‌توانید جایی را رزرو کنید که کاملاً تمیز و مرتب و منظم باشد و از اقامت در آن جا واقعاً لذت ببرید. هتل های گران معمولاًهتل‌هایی که به مرکز شهر نزدیکند گران‌تر از هتل‌های اطراف شهر هستند.  مثلاً در یک شهر باستانی هتل‌هایی که به محل‌های باستانی شهر و جاهای دیدنی نزدیک‌ترند از این دست محسوب می‌شوند. و یا در شهر‌هایی که قالب نمایشگاهی دارند هتل‌های نزدیک محل‌های برگزاری نمایشگاه‌ها این چنین‌اند. همین طور شهر‌های تجاری و مراکز تجاری  آن شهرها. در مقابل، هتل‌هایی که در اطراف شهر واقع شده‌اند از یک سو امکانات بیشتری به مسافر می‌دهند و از سوی دیگر ارزان‌ترند.

موقعیت مکانی هتل : در سفرهای تفریحی یا زمانی که به هوای دیدنی‌های یک شهر به آن سفر می‌کنید، اگر موقعیت هتل دور از مراکز خرید یا جاهای دیدنی شهر باشد، مجبور خواهید بود برای تردد در شهر از تاکسی استفاده کنید. تاکسی در بعضی شهرها واقعا گران است. انتخاب نادرست محل هتل می‌تواند تمام صرفه‌جویی در انتخابهتل با قیمت مناسب‌تر را بر باد دهد! خلاصه در عمده‌ موارد انتخاب جا و موقعیت هتل مهم است. حالا در این جا برای ما دو سوال پیش می آیند :

1 – چطور جای مناسب را تشخیص دهیم برای پاسخ به اولی باید گفت جای مناسب به هدف شما از سفر برمی گردد. وقتی به استانبول سفر می‌کنید اگر قصد دیدن جاهای تاریخی را دارید بهتر است هتل شما در منطقه‌ی «سلطان احمد» واقع شده باشد. اما اگر قصد خرید دارید یا برای کار اداری به استانبول می‌روید منطقه‌ی «تقسیم» انتخاب مناسب‌تری است.

2 – چطور هتلی نزدیک به آن‌جا بگیریم؟ تک تک هتل‌های شهرها و کشورهای مختلف در سایت هایی که مخصوص سفر و توریسم هستند وججود دارند. شما به یک جستجوی کوتاه می توانید هتل های مورد نظرتان را پیدا کنید . درجه بندی هتل ها چیزی که در این جا مهم است آن است که تعداد ستاره برای هتل لازم هست اما کافی نیست. پارامترهای دیگری در مورد هتل وجود دارد که آن‌ها را هم باید در کنار تعداد ستاره‌های هتل گذاشت و بر اساس مجموع آن‌ها اقدام به انتخاب نمود. کیفیت غذا و سرویس هتل، امکانات پذیرایی و برنامه‌های خاص – خصوصا برای بچه‌ها – ، چشم انداز هتل، تنوع اتاق‌ها و اندازه و امکانات داخل آن‌ها، امکانات رایگان هتل نظیر استخر – سرپوشیده و روباز – و ماساژ و محل ورزش، سهولت دسترسی به اطراف و موقعیت، آشنا بودن کارمندانهتل به زبان انگلیسی و مفید بودن ایشان در زمانی که از آنها راهنمایی می‌خواهید و نکاتی از این دست، در کنار تعداد ستاره‌های هتل تعیین‌کننده‌ درجه و کیفیت واقعی هتل هستند. همین طور ممکن است برای شما نکات خاصی مهم باشد. فضای هتل و طراحی دکوراسیون که می‌تواند محلی یا مدرن باشد، اتاق بالکن داشته باشد ، اینترنت بی سیم حتما درون اتاق قابل دسترسی باشد و یا مواردی دیگر . از طرف دیگر کاملا ممکن است برای کسی که به یک سفر کاری رفته یا برای دیدن جاهای دیدنی به اروپا سفر کرده، هتل، تنها نقش خوابگاه را بازی کند که در این صورت بسیاری از پارامترهای فوق اصلا مهم نخواهد بود! به همین خاطر برای چنین سفرهایی گرفتن یک هتل٥ ستاره و حتی هتل ٤ ستاره احتمالا فقط هدر دادن پول است! به شرط آن که اگر هم هتل ٣٣ ستاره گرفتید، پیشاپیش مطمئن شوید که هتل خوبی انتخاب می‌کنید. حتما پیش از رزرو هتل مطمئن شوید که چه امکاناتی همراه این رزرواسیون به شما تعلق می‌گیرد و آن‌ها را در هتل بخواهید. ممکن است کسی این وسط فراموش کرده باشد که اتاق شما با صبحانه رزرو شده! و دست آخر اما شاید مهم‌تر از همه ببینید دیگرانی که قبل از شما به این هتل رفته‌اند چه نظری دارند. ت

موارد پایانی:

1 – اگر می‌توانید هتل خود را حدود دو – سه ماه پیش از سفر رزرو کنید، معمولاً تخفیف خوبی به شما تعلق خواهد گرفت و اگر هم بخواهید هتل را کنسل کنید هزینه‌ی ناچیزی از پرداخت شما کسر و مابقی به شما بازگردانده می‌شود. معمولاً این کار ارزشش را دارد. از طرف دیگر هر چه به روزهای آخر نزدیک شوید علاوه بر این که انتخاب‌های‌تان محدود می‌شود قیمت نیز بی رحمانه بالا می‌رود!

2 – اگر شهر مقصد، سرویس مترو یا اتوبوس درون‌شهری خوبی دارد سعی کنید هتل خود را در نزدیکی ایستگاه بگیرید. حمل و نقل درون‌شهری خصوصاً در یک شهر غریب می‌تواند معضلی باشد.

3 – اگر برای مناسبتی خاص سفر می‌کنید، مثلا سفر ماه عسل یا سالگرد ازدواج، این را به هتل بگویید. معمولاً سعی می‌کنند کارهایی خاص برای شما بکنند که از این سفر همیشه به خوشی یاد کنید. حتی دیده شده که اتاق نسبتاً معمولی زوج خوشبخت را به بهترین اتاق هتل ارتقاء داده‌اند.

4 – صبحانه‌ هتل خصوصاً اگر هتل لوکسی رزرو کرده‌اید می‌تواند حدود ٢٠ تا ٤٠ یورو برایتان هزینه داشته باشد. برای سفر کاری و تجاری گزینه‌ بسیار خوبی است. اما اگر برای دیدن جاهای دیدنی رفته‌اید احتمالاً ماجراجویی پیدا کردن کافه‌ای در شهر و خوردن صبحانه‌ای مخصوص آن شهر، هم خاطره‌ بهتری برایتان می‌سازد و هم ارزان‌تر تمام می‌شود.

5 – فهرست امکانات و شرایط اتاق را حتما پیش از رزرو، کامل و دقیق مطالعه کنید. شرایط تعریف شده برای فرزند و سن و سالش و وضعیت تخت برای او، شرایط کنسل کردن رزرواسیون، ساعت Check-in به هتل و ساعت Check-out از هتل و هر گونه شرط و شروط ریز و درشت که دانستن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

6 – یکی از مواردی که لازم است بدان دقت کنید آن است که آیا قیمت اعلام شده برای هتل دربرگیرنده‌ مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی نیز هست یا خیر.

7 – نکته‌ دیگری که در مطالعه شرایط اتاق باید بررسی کنید آن است که کدام‌یک از امکانات هتل برای شما رایگان است و کدام یک مستوجب هزینه. مثلاً در بسیاری از هتل‌ها استفاده از باشگاه ورزشی هتل رایگان است اما در مقابل استفاده از وسایل داخل یخچال خود اتاق هزینه در بر دارد، آن هم بسیار بالاتر از قیمت همان خوردنی یا آشامیدنی اگر آن را از فروشگاه بخرید! فهرست این هزینه‌ها معمولاً در پایان مدت اقامت شما و در زمان تسویه‌حساب و ترک هتل در قالب صورتحساب در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید آن را بپردازید.

8 – اگر سن فرزند شما بیش از ٦ سال است دیگر از نظر هتل خردسال محسوب نمی شود و باید او را فردی بزرگسال فرض کنید. در مورد کودکان زیر 6 سال هم شرایط هتل‌ها با هم فرق می‌کند که باید پیش از سفر حتماً بررسی کنید.

9 – ضمناً اگر با فرزند خود سفر می‌کنید بهتر است پیش از سفر جست و جویی بکنید. هتل‌هایی هستند که از صبح تا شب کلی برنامه برای فرزندان شما دارند و تمام روز آن‌ها را سرگرم می‌کنند. فرصت بسیار خوبی است. غنیمت شمرید. منبع: zoraq.com

از آنجا که هر مسافر دارای نیازهای مختلفی است، هنگام انتخاب هتل باید اولویت ها از پیش مشخص شوند. پس بهتر است پیش از سفر از خود بپرسید کدام یک از انواع اقامتگاه ها مورد نیازتان است و چه میزان از بودجه سفرتان را به آن اختصاص می دهید. اگر سفری کاری در پیش دارید، موقعیت مکانی هتل شما و سکوت و آرامش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در سفرهای خانودگی اما بهتر است به امکانات تفریحی هتل و همچنین مراکز خرید و جاذبه هایی که در اطراف آن هتل وجود دارد، بیشتر توجه کنید.

مشاوره با راننده تاکسی ممنوع

شاید بسیاری با این ترفند قدیمی هتل دارها آشنا باشند. در تمام ورودی های مقاصد گردشگری معمولا تعدادی راننده تاکسی دیده می شوند که به محض خروج گردشگران از فرودگاه ها و پایانه های قطار و اتوبوس سعی در مجاب کردن آنها نسبت به اقامت در هتلی خاص هستند. بهترین گزینه در مقابل ناآشنایی با مقصد و افتادن به دام رانندگانی که به قصد دریافت پورسانت اقدام به تعریف از هتلی با عناوین مختلف ارزان ترین یا باکیفیت ترین می کنند، کسب اطلاعات کافی پیش از اقدام به سفر است. با جمع آوری یکسری اطلاعات اولیه نسبت به مراکز مختلف اقامتی مقصد سفر می توان از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کرد. اما اگر به هر دلیلی بدون هیچ آشنایی یا اطلاعاتی قدم به مقصد گذاشتید، با ورود به هتل به سرعت اقدام به گرفتن اتاق نکنید. بلکه از مسئول پذیرش بخواهید یک یا دو اتاق را به شما نشان دهد؛ از رستوران بازدید کنید تا میزان سلامت محیط و رعایت موارد بهداشتی را دریابید؛ به موقعیت محلی هتل توجه کنید که سر و صدا و شلوغی در طول شب آزارتان ندهد؛ و سپس با در نظر تمام جوانب تصمیم به ماندن بگیرید.

از اینترنت بهره ببرید

در عصر فناوری و ارتباطات بیشتر کسب و کارها خصوصا مشاغل خدماتی دارای وب سایت هستند. با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجو می توان به راحتی به شبکه گسترده ای از هتل ها در سراسر جهان دست یافت. علاوه بر این که هر هتل دارای تارنمای مخصوص به خود است که می توان به واسطه آن با امکانات و شرایطهتل آشنا شد؛ بسیاری از وب سایت ها نیز با ارائه مشخصات کاملی از انواع هتل ها در درجه بندی و قیمت های متنوع، اقدام به رزرو اینترنتی می کنند. با استفاده از این سایت های خدمات دهنده همچنین می توانید از تخفیف های مختلف دوره ای و فصلی با خبر شده و حتی تاریخ سفر خود را متناسب با این تخفیف ها تعیین کنید.با مراجعه به سایت محلی که قرار است در آن اقامت داشته باشید می توانید از امکانات آن با خبر شده و همچنین با دیدن عکس های آن تا حدی به شرایط هتل واقف شوید و در صورتی که با معیارهای شما مطابقت ندارد از خرید تور مزبور خودداری کنید.

فراموش نکنید پیش از سفر با صرف زمان کمی جهت تحقیق، می توانید هتلی با قیمتی مناسب و خدماتی شایسته پیدا و سفری باکیفیت تر را تجربه کنید. (ضمیمه چمدان)

هستی یزدان پناه

تنوع در ارائه خدمات، بکارگیری روش‌های گوناگون در جذب مشتری و برخورداری از وجهه‌ای مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که همگان آن را لـازمه موفقیت یک هتل خوب میدانند و برخی دیگر نیز تنها، قابل قبول بودن، بومی بودن و تقلید نکردن را عوامل موفقیت یک هتل می‌دانند. حق با کدامین گروه است؟ امروزه، هیجان، عامل به وجود آوردن مسافرت به شمار می‌رود. در این میان تنها عده محدودی از افراد همیشگی و همسان بودن هتل‌های مختلف را مایه راحتی و رفاه خود می‌دانند در حالی که بیشتر مردم با عوامل دیگری هم چون تنوع در ارائه خدمات، کیفیت مناسب، مواجه شدن با برخورداری صمیمانه از سوی کارکنان و حتی بومی بودن هتل‌ها احساس راحتی و خوشی می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند ایجاد محیطی دلپذیر برای گذراندن تجربیات مسافرتی خاطره‌انگیز باعث برانگیخته شدن احساسی خاص در مشتریان شده و راه را برای خرج آسان پول‌هایی که به سختی به دست آورده‌اند، هموار می‌سازد. این امور که به نوعی مجذوب کردن مسافران به ویژگی‌های بومی و خاص منطقه‌ای است، فن جذب مشتری نامیده میشود. هتلداران موفق، آنهایی هستند که برای قرار گرفتن در مسیر شهرت و جذب مسافر، هیجانات و انتظارات مشتریان خود را ارزیابی می کنند. در واقع بازاریابان و هتلداران محلی، باید برای رسیدن به حد مطلوب درآمد با دقتی بیشتر از قبل اهداف اقتصادی و منابع تامین کننده آن را مدنظر قرار دهند. پاسخ گویی از طریق روش‌های محسوس با نمونه‌های بومی به مشتریان همان چیزی است که بسیاری از بازاریابان بزرگ جهانی قادر به دست یافتن به آنها نیستند. استاندارد کردن و یا هم سطح شدن با معیارهای بین‌المللی و معتبر بحث دیگری است که بسیاری از هتل‌ها و هتلدارهای امروزی برای رسیدن به هدف نهایی به آن روی آورده‌اند. از این رو برخی بومی کردن هتل‌ها را بازگشت به محدودیت‌هایی از قبیل غذاهای محلی و خدمات محدود و سطح پایین قلمداد کرده‌اند، با این وجود نگاه عمیق‌تر به هر دو بخش نمایی ظاهری از اتاق‌هایی را به نظر مشتریان می رساند که از تخت‌ها و امکانات مشابهی در سراسر جهان بهره برده‌اند. اتاق‌هایی که تنها برای رفع خستگی و نه چیز، دیگرطراحی شده‌اند. این امر باعث شده است که حتی بزرگترین فست فودهای جهان نیز به استانداردکردن محصولات خود روی آورند اما آیا این استاندارد شدن تنها بالا رفتن کیفیت ساندویچ‌های آنان را در بر می‌گیرد؟ در حقیقت خیر. هدف این مراکز برگرداندن طعم غذاهای خانگی به مشتریان است این امر علـاوه بر بالا بردن سطح کیفی محصول، رضایت مشتریانی را به دنبال دارد که برای خرید این غذاها پول پرداخت می‌کنند این عمل همان رضایت متقابل فروشنده و مشتری است. از این رو باید به یاد داشت که مسافرت چه برای تجار و چه برای افراد عادی و خانواده‌ها،تجربه‌ای گران قیمت محسوب می‌شود از این رو در اختیار قرار دادن تمامی خدمات برای مسافران می‌تواند تجربه‌ای مفید و ماندگار در ذهن مشتریان قرار دهد. استاندارد شدن تخت‌ها، تنها راه حل این مشکل نیست.

منبع :azsafar.com

پیش از هر چیز باید انتخاب درستی درباره هتل داشته باشید. مدت اقامت شما می تواند در انتخاب هتل نقش داشته باشد. اگر سفر نسبتا کوتاهی دارید انتخاب یک هتل ارزان قیمت ایده مناسب و خوبی است.

14 نکته در انتخاب هتل

۱) پیش از هر چیز باید انتخاب درستی درباره هتل داشته باشید. مدت اقامت شما می تواند در انتخاب هتل نقش داشته باشد. اگر سفر نسبتا کوتاهی دارید انتخاب یک هتل ارزان قیمت ایده مناسب و خوبی است. چون در این سفرها عملا بیشتر وقت را در گشت و گذار هستید و فقط برای خواب به هتل برمی گردید. یادتان باشد که پرداخت پول بیشتر به معنای آن نیست که شما خدمات و استانداردهایی با کیفیت بالا را دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات یک هتل ارزان قیمت هم می تواند انتخاب کاملی باشد.

۲) قبل از رزرو و انتخاب هتل تعیین کنید که دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارید. آیا قصد دارید به شهری سفر کنید که هیچکس را در آنجا نمی شناسید؟ در این صورت ممکن است که زمان زیادتری را در هتل صرف کنید و بعد از دیدن جاها و مکان های دیدنی و گذرندان یک روز شلوغ بخواهید وقت بیشتری را به استراحت در هتل اختصاص بدهید. از طرفی وجود دوستان و آشنایان مقیم آن شهر را در نظر بگیرید، ممکن است که وقت کمتری را در هتل صرف کرده و یا قصد داشته باشید که از هتل فقط برای خوابیدن و یا دوش گرفتن استفاده کنید در این صورت لزومی ندارد که هتل مجهز و گران قیمتی را انتخاب نمایید و می توانید هزینه ی کمتری را به رزرو هتل اختصاص بدهید.

۳) اگر قصد دارید که هتلی ارزان قیمت و مناسب برای اقامتی کوتاه مدت تهیه نمایید، می توانید از هتل آپارتمان استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که این هتل ها مکان هایی هستند که در آن ها برای مدت کوتاهی از میهمان پذیرایی می شود و معمولاً برای مهمانانی مقبول واقع می شوند که نیاز به پذیرایی کمتری داشته باشند. معمولاً در هتل آپارتمان ها، وسایل آشپزی وجود دارد و نیازی به رستوران احساس نمی شود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می تواند باهتل تسویه حساب کرده و آنجا را ترک کند. معمولاً قیمت آنها از قیمت هتل های مشابه پایین تر بوده و به هر آنچه که در یک آپارتمان لازم به نظر می رسد مجهز هستند.

۴) هتل هایی که به مرکز شهر و ایستگاه های قطار و مراکز خرید نزدیک ترند، مناسب ترند اما در عوض گرانتر هم هستند. برای راحتی بیشتر، قبل از رزرو هتل نقشه ی منطقه ای که هتل در آن قرار دارد را از نظر نزدیکی به مراکز خرید و وسایل حمل و نقلی که در اطراف آن است، بررسی کنید. همچنین می توانید قبل از رزرو هتل را چک کنید، شاید هتل در آن لحظه پذیرای تور بزرگی باشد و شما بتوانید با آن همراه شوید!

۵) همراه خودتان ملافه ببرید. یک ملافه تمیز دو نفره به همراه داشته باشید تا علاوه بر آن نگرانی، از شر آلودگی و گردوغبار که ممکن است حساسیت ایجاد کند، خلاص شوید.

۶) اتاقی را درخواست کنید که کمتر آلرژی زا باشد. ترجیحا اتاق های موکت دار را نگیرید. هتل هایی که فرش هایی با پرزهای فراوان دارند، تخت هایی با پتوهای پرزدار یا پرده های کلفت دارند، ممکن است آلرژی زا باشند.

۷) طبقه ی سوم تا هفتم را انتخاب کنید. همیشه سعی کنید از طبقه سوم به بالاتر اتاق بگیرید. غیر از منظره بهتر، آمارها نشان داده اند که در این طبقات، دزدی های کمتری هم اتفاق می افتد. بیشتر دزدی ها در طبقات اول و دوم است. اما زیاد هم بالا نروید. نردبان آتش نشانی ها تا طبقه هفتم بیشتر نمی رسد!

۸) هتل از متل بهتر است. منظور از این نکته اصلا اشاره به کیفیت اتاق ها نیست. هتل ها از متل ها امن ترند. متل ها (Motell) معمولاً خارج از شهرها قرار گرفته اند. در تعریف آن ها می توان گفت؛ هتل هایی هستند که در آن میهمانان می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل در اتاق خود پارک کنند. یکی از مشخصه های بارز و اصلی متل ها، نبود لابی در آنها است؛ چرا که میهمانان به محض ورود به آن و بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو می توانند کلیدشان را دریافت کرده و به اتاق خود بروند. احتمال دزدی در سوییت هایی که درشان به حیاط یا پارکینیگ باز می شود (مثل متل های ساحلی)، بیشتر است تا هتل هایی با ورودی و بخش پذیرش و نگهبان.

۹) حواستان را جمع کنید. سالم ماندن در مسافرت فقط اسهال نگرفتن نیست. پس حواستان به این نکته ها باشد: همیشه قبل از باز کردن در اتاق به روی فردی غریبه، مشخصات طرف را بپرسید و از هویت او مطمئن شوید. اگر درخواست سرویس در اتاق نکرد ه اید و نمی دانید چرا برایتان صبحانه را به اتاق آورده اند، در را باز نکنید؛ به پذیرش اطلاع بدهید و بخواهید کسی را برای کنترل بفرستد. همیشه از ورودی اصلی هتل برای بازگشت به هتل استفاده کنید. از هر نوع وسیله قفل کردنی که روی در وجود دارد، استفاده کنید و حواستان به قفل بودن پنجره ها هم باشد.

۱۰) همه عالم را از بیرون رفتن خودتان خبر نکنید. وقتی علامت «این اتاق به سرویس احتیاج دارد» را بیرون در اتاق می گذارید و خارج می شوید، همه خیالشان از بابت خالی بودن اتاق تان راحت می شود. به جای این کار، موقع بیرون رفتن، علامت «مزاحم نشوید» را روی در بگذارید و مواقعی که خودتان حضور دارید، درخواست مرتب کردن اتاق را بدهید؛ یا حداقل موقع بیرون رفتن از هتل، تلفنی درخواست خودتان را به پذیرش بگویید تا فقط مسئولان در جریان باشند.

۱۱) شماره تان را به کسی ندهید. مطمئن شوید که تلفنچی اتاق، تلفن های ناشناس را به اتاقتان وصل نمی کند. این طوری خیالتان از بابت غریبه هایی که می خواهند مطمئن شوند شما در اتاق نیستید، راحت خواهد شد. می توانید خودتان با یک تماس تلفنی از بیرون، تلفنچی هتل را امتحان کنید. از او بخواهید که حتی شماره ی اتاقتان را هم به کسانی که به هتل تلفن می کنند و فقط نامتان را می دانند، ندهد.

۱۲) با غذاهای هتل خودکشی نکنید. رایگان بودن صبحانه یا بوفه ها یا پیش گرفتن هزینه ی شام و ناهار به این معنی نیست که با پرخوری، خودتان را به قتل برسانید! تمام وقت مسافرت تان را نباید سرمیزهای غذا صرف کنید؛ دل درد و اضافه وزن هم سوغاتی های خوبی برای یک مسافرت نیستند.

۱۳) ساعت زنگ دار خودتان را همراه ببرید. زیاد به منشی های هتل اعتماد نکنید. مخصوصا آنها که شیفتشان زودتر از ساعت بیدارشدن شما تمام می شود. می توانید موبایلتان را هم راس ساعت موردنظر کوک کنید تا صبح خواب نمانید. ۱۴) وقتی به خانه برگشتید چمدان ها را توی حمام باز کنید. در این صورت، اگر چیزی از حشرات رختخواب را هم با خود به خانه آورده باشید، همان جا از شرشان خلاص می شوید. لباس های کثیف را همان جا بشویید و آن را با بخار خشک کنید. هر چیز غیرقابل شستشویی را هم باید چند روز در فریزر قرار دهید.

برچسبها: -

نشانی هتل پردیس

اصفهان / شهرستان مبارکه
اسماعیل ترخان / حاشیه زاینده رود

تلفن مشاوره و رزرو

1000 5246 31 98+
1020 5246 31 98+
Map Data
Map data ©2017 Google
Map DataMap data ©2017 Google
Map data ©2017 Google